2009. augusztus 24., hétfő

Gyors és finom lekvárok (bővül mindig)



A lekvárfőzés szótól kirázott a hideg mindig. Képi megjelenítés: gőz, ragacs, tonnányi cucc, egész nap a konyhában punnyadni. Aztán rájöttem, hogy lehet kisebb mértékben, finomabb és érdekesebb dolgokat produkálni. Egy másik megközelítésből: ne hagyjuk, hogy az evésre szánt gyümölcs ránkrohadjon. Egy kis trükkel gyorsan kész minden.
Lehet akár pár szemből is érdekes, finom lekvárt készíteni, kis üveggel. Ezek télen egy-egy reggelire, palacsintázásra elegendőek. Én általában bébiüvegekbe teszem, vagy kisebb mustáros-majonézes üvegekbe.


Almalekvár: unokanővérem osztotta meg velem frenetikus almalekvár receptjét és mivel épp volt kb 4 kiló épp ránkromlani készülő bio almán (sajnáltam volna kidobni) kapásból bevetettem új tudományom és mondhatom a siker nem maradt el:
- alma pár szemtől több kilóig
- fahéj
- cukor

Az almát megpucolom, kimagozom, felnégyelem, egy nagy edénybe teszem vagy kisebbe ahogy tetszik és egy botmixerrel nagyjából vagy teljesen elpépesítem. Ezután cukrot teszek bele (ízlés és mennyiség szerint lehet ez 1-2 evőkanáltól akár egy kilóig is) és fahéjat, lefedem és nagyon lassú tűzön rotyogtatom sűrű keverés mellett kb max 15 percet, majd leveszem a fedőt és amíg úgy érzem, hogy jó nem lesz még főzöm, hogy elpárologjon a leve. Aki sűrűn szereti a lekvárt az még tovább rotyogtathatja, aki hígabban, annak elég még 15-30 perc. Az üvegeket előkészítem, beletöltöm, nagyon-nagyon icuripicuri szalicilt tetejére teszek és mehet a meleg ruhák közé száraz dunsztba, míg ki nem hűl. Palacsintához valami frenetikus.
Bármilyen, otthon található és kidobandó gyümölcs felhasználható. Készült már néhány bébisüveg lekvárom alma-barack-sárgabarack-szilva kombinációból. Egyes gyümölcsökhöz tehetünk fahéjat, citromot. A botmixer használatával meggyorsíthatjuk a főzési folyamatot. Kb cirka 1-2 órát spórolunk vele. Múltkor fél kiló szilvából csináltam lekvárt. Felraktam magában, cukorral, lefedve, 10 perc múlva jó sok leve lett, botmixerrel nekiestem, fedő nélkül még 15 percig kevergettem és kész is lett. Csekély fél óra alatt (magozással stb) lett 3 bébiüveg szilvalekvárom:))))

Sok kicsi sokra megy, ezek szépen összegyűlnek a szekrényben és télen isteni és változatos ízeket produkálnak.

Nincsenek megjegyzések: