2009. augusztus 28., péntek

Paradicsom "lekvár", avagy hogyan teremtsünk télen nyarat

Anyukámtól tanultam, hogy hogyan lehet mélyhűtés nélkül finom nyári paradicsomot varázsolni az ételekbe télen is. A boltival nem érdemes próbálkozni, se íze se illata és még káros is. Pláne, hogy mindig eszembe jut, nem tudom ki köpött bele:)) (bocsánat:))))
Az eljárás tulajdonképp olyan, mintha lekvárt készítenénk.





Paradicsom "lekvár":
- paradicsom
- üveg
- extraminiminimális szalicil, elhagyható, ha vákuumosan rakjuk el.


Aki nem szereti a héját, az szedje le, majd ketté vagy négybe vágjuk, kiszedjük a kemény közepét és egy lábasba tesszük a paradicsomokat. Én egyébként már semmit nem csinálok, csak jól megmosom, ketté vágom és egy nagy edénybe teszem, krumplinyomóval kicsit megnyomkodom. Semmit nem kell hozzáadni, csak közepes lángon, néha kevergetve megfőzni addig amíg szét nem fő a paradicsom és alig vannak benne darabok. Mindezt fedő alatt, majd levesszük a fedelét és kicsit elfőzzük a levét, de ne nagyon.
Kb 10-15 percig főzhetjük így. Akkor lesz jó, ha még leveses marad. Utána fogok egy botmixert, jól átjáratom benne, hogy teljesen homogén legyen.
Üvegekbe merem és egy munkatársamtól tanultam, hogy úgy teszem le a takaróra, hogy fejjel lefelé rakom, így nem kell tartósítószer, majd miután minden üveget leraktam fejjel lefelé, akkor jól bebugyolálom, hogy lassan hűljön ki. Aki szeretné, az tegyen rá szalicilt, de akkor ne fordítsa fejjel lefelé. Ugyanis szalicil nélkül, fejjel lefelé elrakva, ahogy lehűl a paradicsom, vákuum keletkezik és nem romlik meg sem a lekvár, sem más. Amióta így csinálom a lekvárokat, paradicsomot, szinte soha nem romlik meg egyik sem.
Én szoktam venni paprikát nyáron vagy anyuéktól kapok és kicsumázom, négybe vágom, összeillesztem kiskiflibe és berakom a mélyhűtőbe. Télen csak előkapok egy zacskónyit (ami kb egy adag lecsóhoz kell), rátördelem még fagyott állapotban a már megfonnyasztott hagymára és amikor már kész a paprika, jöhet a nyáron elrakott, finom paradicsom. Attól függően mennyi lecsót akarunk készíteni kis üveggel vagy nagy üveggel. Mi kolbászosan és tojásosan szeretjük, így azt rakunk bele.
Komolyan mondom, olyan, mint nyáron. De tökéletes olaszos ételekhez, a kisüveges paradicsom pörkölthöz stb.

Nincsenek megjegyzések: