2012. szeptember 2., vasárnap

Igazi bolognai

Ezt az ételt bármikor bármilyen mennyiségben képesek elpusztítani a fiúk.
Van egy nagyon jól bevált receptem. Igazából én ebből is nagy adagot készítek (úgy, mint a káposztás tésztához való káposztából) és ami megmarad másnapra az megy a mélyhűtőbe. Később jó lesz ugyancsak bolognainak vagy egy pici utómunkával lasagne-nek.
Én ma 1,2 kg húsból készítettem, így ehhez mértem a hozzávalókat, ezt vedd figyelembe kérlek.
Egy átlagos étvágyú családnak egy evésre kb 50-70dkg hús elég.

Hozzávalók (ahogy írtam a hozzávalókat 1,2kg húshoz tüntettem fel):

- 1,2 kg darált hús
- 2 fej hagyma
- 3-4 nagy gerezd fokhagyma
- sűrített paradicsom vagy eltett paradicsompüré (http://kulinaris.blogspot.hu/2009/08/paradicsom-lekvar-avagy-hogyan.html ) én ez utóbbiból két kb 0,7 dl-es üveggel szoktam használni. Annyi kell, hogy bőven ellepje a húst és a zöldségeket.
- 3 közepes sárgarépa apróra vágva
- 2 közepes fehérrépa apróra vágva
- 2 nagy szál zellerlevél apróra vágva, vagy egy negyed zeller nagyon apróra vágva,
- 1 kis pohár fehér bor (1-2dl), de enélkül is finom, viszont nagyot dob rajta,
- só, bors
- 1 púpozott evőkanál cukor vagy xilit
- oregano, bazsalikom, kakukkfű, őrölt szerecsendió, rozmaring, majoránna,
- 1 leveskocka (tyúkhús pl) ez opcionális.
A fűszereknél szeretném megjegyezni, hogy azt írnám ízlés szerint, de szerintem péklapáttal csapnátok agyon, főleg az, aki annyira nem ismeri az olasz fűszereket. 
Az 1,2 kg-os húsmennyiségű bolognaihoz kb a következő mennyiségű fűszer kell: 
2-3 púpozott evőkanál oregano,
1 fél teáskanál szerecsendió
1 teáskanál rozmaring
fél teáskanál kakukkfű
1 evőkanál bazsalikom 
1 evőkanál majoránna
A rozmaring, kakukkfű, szerecsendió rendkívül intenzív fűszerek, nem szabad csak kis mennyiségben használni és ha szükséges, inkább többször hozzáadni az ételhez kis mennyiséget.

Elkészítés menete:
Hagymát megpirítjuk olajon, rá a darált hús, megfuttatjuk. Közben megpucoljuk és apróra felvágjuk a zöldségeket. Ha kész, ezt is hozzáadjuk a húshoz. 2 fokhagymát összezúzunk, mehet a húshoz. Jól összekeverjük a zöldségekkel a húst, egy picit fedő alatt pároljuk közepes lángon (kb 10 perc). Ezután hozzáöntjük a paradicsomot. ha sűrített paradicsomot használunk, vízzel hígítsuk. Jöhetnek a fűszerek, só, bors, cukor/xilit, bor esetleg a húsleveskocka. Jól összekeverjük, lefedve lassú-közepes lángon készre főzzük, míg megpuhulnak a zöldségek. A végén a maradék 1-2 gerezd fokhagymát belenyomom és átforgatom, kb 5 percet még főzöm.
Közben kifőzzük a tésztát, leszűrjük és sajtot reszelünk.
Majd tálaljuk. Jó étvágyat!!!

Tipp:
Annak, aki CH szegény diétán van, vagy nem ehet tésztát, ajánlom a bolognai egytálétel változatát, ami rendkívül laktató és finom. Link hamarosan.


Nincsenek megjegyzések: